Gra Galeria Usunięta zawartość

Hollow Knight – dwuwymiarowa, przygodowa gra akcji w stylu Metroidvanii. Została wyprodukowana przez Team Cherry i wydana 24 lutego 2017 roku na komputery PC z systemem operacyjnym Microsoft Windows. Wersja na macOS i Linux została wydana 11 kwietnia tego samego roku. 12 czerwca 2018 wydano port gry na Nintendo Switch, a 25 sierpnia wersję na PlayStation 4 i Xbox One, pod nazwą Hollow Knight: Voidheart Edition.

Produkcja została częściowo wsparta przez kampanię na Kicksarterze, z której uzbierano 57 138 australijskich dolarów w grudniu 2014 roku. 14 lutego 2019 roku zapowiedziana została kontynuacja gry - Hollow Knight: Silksong.

Produkcja Edytuj

Pomysł na grę Hollow Knight wywodzi się konkursu tworzenia gier wideo, Ludum Dare 2013, na który dwaj deweloperzy z późniejszego Team Cherry przygotowali grę Hungry Knight, w której należało zabijać przeciwników aby zaspokoić swój głód. Sama gra otrzymała negatywne oceny i jedynie 1/5 gwiazdek na stronie Newgrounds. Drugą grą twórców była Beneath the Ground, ale nie zdążyli się z nią wyrobić na czas. Jednakże obie te gry zainspirowały Team Cherry do stworzenia gry rozgrywającej się w podziemiach, w starożytnym królestwie pełnym owadzich postaci.

Szkice Gibsona posłużyły za grafikę do gry. Zostały zeskanowane bezpośrednio na silnik gry. Zdecydowano się również na pewną prostotę projektów, aby czas produkcji nie był zbyt długi. Skomplikowany świat gry został oparty o grę Metroid, gdzie można się łatwo zgubić, co sprawia że gracze skupiają się na znajdowaniu swojej własnej ścieżki. Sterowanie oparto natomiast na Mega Man X, pozbawiając postać przyspieszania i zwalniania, utrzymując ją w tej samej prędkości podczas ruchu poziomego i zapewniając duże możliwości powietrznej kontroli. Największym wyzwanie był system map, ponieważ wymagał aby nie zdradzać wszystkich sekretów gry, a jednocześnie pozostać przyjaznym graczowi.

Hollow Knight został ujawniony po raz pierwszy na Kickstarterze w 2015 roku, gdzie rozpoczęto kampanię w celu uzbierania 35 000 australijskich dolarów. Gra przekroczyła jednak tę sumę, zbierając aż 57 000 dolarów od 2,158 osób, co pozwoliło zatrudnić nowego producenta, Davida Kazi, który zajmował się sprawami technicznymi, a także kompozytora Christophera Larkina. W sierpniu 2015 roku gra przeszła do fazy beta. Po przerzuceniu się z silnika Stencyl na Unity, zrealizowano także 4 dodatkowe cele, przewidziane w razie uzbierania większej sumy niż minimalna. Niektóre z nich nadal uwzględniono w grze, mimo że nie uzbierano na nie odpowiedniej ilości pieniędzy, jednakże w dość okrojonej formie.

Fabuła Edytuj

Akcja gry Hollow Knight ma miejsce w królestwie Hallownest, zamieszkiwanym przez różne społeczności owadów. Królestwo to zostało doprowadzone do upadku przez Infekcję, która wypacza umysły istot i czyni z nich bezrozumne bestie. Gracz wciela się w postać Rycerza - Vessela, który powraca do Hallownest w momencie ponownego przebudzenia się Infekcji. W trakcie wędrówki Rycerz może napotkać na swojej drodze różne postaci związane z historią królestwa lub również przybywające tutaj z własnych powodów, a także odkryć prawdę o swoim pochodzeniu i wielu sekretach Hallownest. Gra posiada trzy możliwe Zakończenia w podstawowej wersji i dwa dodatkowe z rozszerzeniami.

Rozgrywka Edytuj

Dirtmouth 1

Dirtmouth - pierwsza lokacja, jaką odwiedza gracz

Rozgrywka opiera się na eksploracji wielkiego świata Hallownest, podzielonego na łączące się ze sobą rejony, a także walce z napotykanymi wrogami. Gracz wciela się w postać Rycerza. Zdrowie postaci reprezentowane jest przez białe maski w lewym górnym rogu. Obok paska zdrowia znajduje się okrągłe naczynie na Duszę, która jest energią pozyskiwaną z zadawania obrażeń przeciwnikom lub z elementów otoczenia takich jak Totemy Duszy. Główną bronią gracza jest Ostrze służące do zadawania obrażeń przeciwnikom w zwarciu, a także ułatwiające eksplorację poprzez odbijanie się od obiektów takich jak np. kolce. Gracz może wykorzystywać również Duszę, aby leczyć się lub rzucać zabójcze Zaklęcia, które można odblokować w trakcie gry. Dostępne są także Sztuki Ostrza, czyli specjalny ataki Ostrza. Oprócz tego gracz może nabyć różne Umiejętności w trakcie wędrówek, podnosząc konkretne przedmioty, które ułatwiają eksplorację i unikanie wrogich ataków. Pojawiają się również Amulety, które gracz może zakładać aby modyfikować swoje statystyki i zapewniać sobie różne bonusy, a także nastawiać swoją rozgrywkę na konkretny styl. Szczególnym przedmiotem w grze jest Ostrze Snów, które pozwala odkryć drugą warstwę Hallownest - jego wspomnienia i sny. Ostrze Snów może być używane aby odczytywać myśli postaci, a także wkraczać do ich snów.

Greenpath 43

Przykładowi przeciwnicy z Hallownest

Hallownest jest rozległe i wymaga wiele eksploracji, aby zbadać wszystkie sekrety. W wielu lokacjach pojawiają się ławki, na których gracz może usiąść aby odzyskać zdrowie i zmienić noszone Amulety. Inną formą odpoczynku są Gorące Źródła, które regenerują Duszę i maski gracza. Po śmierci w trybie klasycznym gracz zostawia swój Cień i odradza się na ławce, z której poprzednio korzystał. Musi następnie znaleźć swój Cień i pokonać go, aby odbudować zepsute naczynie Duszy i odzyskać stracone pieniądze. Walutą w grze są Geo, upuszczane z przeciwników lub depozytów czy skrzyń. Za Geo można zakupić niektóre przedmioty. Inne natomiast trzeba znaleźć lub zdobyć wykonując konkretne zadania. Przedmioty te mogą być kluczami służącymi do otwarcia tajnych przejść, nowymi umiejętnościami, lub ulepszeniami dla zdrowia i Duszy. Rejony Hallownest są ze sobą połączone na różne sposoby i można także korzystać z Szybkiej Podróży aby ułatwić przemieszczanie się między nimi. Pojawiają się również sekretne obszary, ukryte często za pozornymi ścianami lub spękanymi ścianami, które należy zniszczyć. Niektóre rejony zmieniają się w zależności od czynności lub wyborów podjętych przez gracza.

City of Tears 24

Quirrel, jedna z wielu postaci niezależnych w Hallownest

W trakcie rozgrywki gracz natknie się na różne typy postaci. Postaci niezależne (NPC) są nieszkodliwe i można z nimi rozmawiać, handlować, albo korzystać z różnych usług, jakie oferują. Regularni przeciwnicy wypełniają większość poziomów i zwykle zajęci są patrolowaniem swoich obszarów. Czasami gracz zostaje zamknięty w pomieszczeniu, w którym musi pokonać fale nadciągających wrogów, aby przejść dalej. Trzecim typem postaci są bossowie, którzy czasami rozpoczynają walki od wydania z siebie ryku, który czasowo ogłusza gracza i uniemożliwia ruch. Bossów można odróżnić głównie poprzez ich rozmiary, zmianę muzyki, oraz napis z ich imieniem pojawiający się w rogu lub na górze ekranu. Niektórzy bossowie posiadają swoje alternatywne, silniejsze wersje w snach, z którymi można walczyć po zdobyciu Ostrza Snów.

Rozszerzenia Edytuj

Gra Hollow Knight posiada cztery darmowe rozszerzenia, dodające nowe postaci, przeciwników, bossów, miejsca, oraz przedmioty. Oprócz nich gra otrzymywała także regularne aktualizacje, głównie naprawiające błędy.

Hidden Dreams Edytuj

Hidden Dreams

Hidden Dreams

Pierwsze rozszerzenie do gry, wydane 3 sierpnia 2017 roku. Wprowadziło do gry dwóch nowych bossów, nowy sposób Szybkiej Podróży i nową Stację Rogaczy, a także pierwsze ogólne zmiany w rozgrywce.

The Grimm Troupe Edytuj

TheGrimmTroupeCoverArt

The Grimm Troupe

Drugie rozszerzenie do gry, wydane 26 października 2017 roku. Wprowadziło do gry wątek Trupy Grimma i pięć związanych z nim postaci, trzech przeciwników, dwóch nowych bossów, a także osiem nowych Amuletów i dodatkową sekcję Białego Pałacu.

Lifeblood Edytuj

Lifeblood

Lifeblood

Trzecie rozszerzenie do gry, wydane 20 kwietnia 2018 roku. Początkowo miała to być jedynie większa aktualizacja, ale później zaczęła być określana jako osobne rozszerzenie. Lifeblood nie było początkowo planowane jako rozszerzenie i, w odróżnieniu od innych paczek zawartości, nie otrzymało swojego zwiastuna. Rozszerzenie skupiło się głównie na aktualizacji aspektów technicznych gry, porządkując dotychczasową zawartość i optymalizując rozgrywkę, a także dodało jednego nowego bossa do gry.

Godmaster Edytuj

Godmaster

Godmaster

Czwarte i ostatnie rozszerzenie do gry, wydane 23 sierpnia 2018 roku. Wprowadziło do gry wątek Poszukiwaczy Bogów, a wraz z nim wiele nowych postaci, bossów, misji i sekretów, a także nowy tryb gry, więcej postaci którym można zaoferować Delikatny Kwiat, a także nowe utwory muzyczne i dwa zupełnie nowe zakończenia.

Osiągnięcia Edytuj

Ikona Nazwa Opis Wartość
Falsehood Fałsz Pokonaj Fałszywego Rycerza 5G
Strength Potęga Pokonaj Upadłego Czempiona 5G
Test of Resolve Test Wytrwałości Pokonaj Hornet na Zielonym Szlaku 5G
Proof of Resolve Dowód Wytrwałości Pokonaj Hornet na Pograniczu Królestwa 10G
Illumination Oświecenie Pokonaj Władcę Dusz 5G
Mortality Śmiertelność Pokonaj Tyrana Dusz 10G
Release Wyzwolenie Pokonaj Rozbitego Vessela 5G
Peace Pokój Pokonaj Zaginionego Krewniaka 10G
Honour Honor Pokonaj Gnojowego Obrońcę 5G
Respect Szacunek Pokonaj Władczynie Modliszek 10G
Obsession Obsesja Pokonaj Kolekcjonera 10G
Execution Egzekucja Pokonaj Władcę Zdrajców 5G
Rivalry Rywalizacja Pokonaj Zote'a w Koloseum Głupców 10G
Protected Chroniony Zdobądź 4 Odłamki Maski 5G
Masked Zamaskowany Zdobądź wszystkie Odłamki Maski 15G
Soulful Uduchowiony Zdobądź 3 Fragmenty Naczynia 5G
Worldsoul Dusza Świata Zdobądź wszystkie Fragmenty Naczynia 15G
Charmed Zauroczony Zdobądź swój pierwszy Amulet 5G
Enchanted Zaczarowany Zbierz połowę Amuletów w Hallownest 10G
Blessed Błogosławiony Zdobądź wszystkie Amulety i otrzymaj Błogosławieństwo Salubry 15G
Connection Połączenie Otwórz połowę Stacji Rogaczy w Hallownest 5G
Hope Nadzieja Otwórz wszystkie Stacje Rogaczy w Hallownest i odnajdź Gniazdo Rogaczy 15G
Grubfriend Przyjaciel pędraków Uwolnij połowę uwięzionych Pędraków 5G
Metamorphosis Metamorfoza Uratuj wszystkie Pędraki 15G
Attunement Dostrojenie Zbierz 600 Esencji 5G
Awakening Przebudzenie Zbierz 1800 Esencji i przebudź Ostrze Snów 10G
Ascension Uniesienie Zbierz 2400 Esencji i wysłuchaj ostatnich słów Jasnowidzki 15G
Cartographer Kartograf Zdobądź mapę każdego rejonu 15G
Neglect Porzucenie Pozostaw Zote'a, aby umarł 5G
Purity Czystość Zetnij Kowala Nieskalanym Ostrzem 10G
Happy Couple Szczęśliwa Para Pozwól Kowalowi znaleźć nowe powołanie 10G
Solace Ukojenie Przywróć pokój Szarej Żałobnicy 5G
Witness Świadek Spędź ostatnie chwile u boku Quirrela 10G
Void Achievement Pustka Przypomnij sobie swoją przeszłość i zjednocz Otchłań 20G
Teacher Nauczycielka Zniszcz Nauczycielkę Monomon 5G
Watcher Obserwator Zniszcz Obserwatora Luriena 5G
Beast Bestia Zniszcz Bestię Herrah 5G
Warrior Wojownik Ukończ Próbę Wojownika 5G
Conqueror Zdobywca Ukończ Próbę Zdobywcy 10G
Fool Głupiec Ukończ Próbę Głupca 20G
Keen Hunter Zapalony Łowca Opisz wszystkie stworzenia z Hallownest w Dzienniku Łowcy 10G
True Hunter Prawdziwy Łowca Otrzymaj Znak Łowcy
Completion Ukończenie Ukończ grę w 100% 50G
Speed Completion Szybkie Ukończenie Ukończ grę w 100% w czasie poniżej 20 godzin 50G
Speedrun 1 Wyścig z Czasem 1 Ukończ grę w czasie poniżej 10 godzin 20G
Speedrun 2 Wyścig z Czasem 2 Ukończ grę w czasie poniżej 5 godzin 50G
Steel Soul Stalowa Dusza Ukończ grę w trybie Stalowej Duszy 50G
Steel Heart Stalowe Serce Ukończ grę w 100% w trybie Stalowej Duszy 50G
Achievement The Hollow Knight Pusty Rycerz Pokonaj Hollow Knighta i zostań Vesselem 30G
Sealed Siblings Zapieczętowane Rodzeństwo Pokonaj Hollow Knighta z Hornet u boku 30G
Dream No More Kres Snu Pokonaj Światłość i wchłoń światło 50G
Passing of the Age Przemijanie Ery Pomóż Heraldowi w kontynuowaniu podróży 15G
Memory Wspomnienie Pokonaj Białego Obrońcę 10G
Dark Romance Mroczny Romans Pokonaj Szarego Księcia Zote'a 10G
Grand Performance Wielkie Przedstawienie Pokonaj Przywódcę Trupy Grimma 10G
Ritual Rytuał Pokonaj Król Koszmarów Grimma i ukończ Rytuał 10G
Banishment Wygnanie Wygnaj Trupę Grimma z Hallownest 10G
Brotherhood Braterstwo Ukończ Panteon Mistrza 10G
Inspiration Inspiracja Ukończ Panteon Artysty 10G
Focus Skupienie Ukończ Panteon Mędrca 10G
Soul and Shade Dusza & Cień Ukończ Panteon Rycerza 10G
Embrace the Void Przyjmij Pustkę Wstąp na Panteon Hallownest i zasiądź na jego szczycie 50G
Pure Completion Całkowite Ukończenie Ukończ grę w 112% 70G

Ścieżka dźwiękowa Edytuj

Ścieżkę dźwiękową do gry skomponował Christopher Larkin, wraz z udziałem kilku innych artystów. Muzyka podzielona jest na dwa albumy, jeden zawierający utwory z podstawowej wersji, a drugi nowe utwory skomponowane do rozszerzeń. Niektóre utwory stanowią połączenie kilku odgrywanych w różnych sytuacjach w grze. W albumach pominięto również niektóre remiksy.

Hollow Knight Edytuj

HK OST Promo 1

Oficjalna ścieżka dźwiękowa

Pierwszy wydany album, zawierający ścieżkę dźwiękową z podstawowej wersji gry. Został wydany cyfrowo 10 lutego 2017 roku za pośrednictwem Bandcamp, a później 24 lutego tego samego roku na GOG i Humble Store. Winyle wydano rok później, w kwietniu 2018 roku. Oprócz Christophera Larkina, wiolonczelę przypisuje się Timothy Cheel, a sopran z Miasta Łez Amelii Jones.

Gods & Nightmares Edytuj

Gods and Nightmares 4

Gods & Nightmaers

Drugi wydany album, stanowiący kompilację utworów skomponowanych do wszystkich czterech rozszerzeń gry. Został wydany cyfrowo 9 sierpnia 2018 roku na Bandcamp, GOG i Humble Store, a w grudniu tego samego roku ukazały się winyle. Bonusowy utwór, Pale Court, został wykonany przez Accord Quartet i Pétera Kissa, a kompozycją zajął się Steven Tanoto.

Krytyka Edytuj

Gra Hollow Knight została pozytywnie przyjęta, otrzymując w wersji na PC ocenę 87/100 od Metacritic i 90/100 dla wersji na Switcha. Na stronie whatoplay.com gracze przyznali jej ocenę 9.07 na PC na podstawie 19 recenzji i ponad 69 600 ocen graczy, a także 8.76 na Nintendo Switch. Tom Marks z PC Gamer opisał grę jako jedną z najpiękniejszych odręcznie rysowanych, z jakimi miał kiedykolwiek styczność. Jed Whitaker z Destructoid wystawił grze ocenę 10/10, uznając ją za arcydzieło godne miejsca w muzeum. Niektórzy krytycy zwracali jednak uwagę na brak innowacji w niektórych rejonach, tak jak Metro GameCentral według którego gra przewyższała swoją prezentacją, projektem i realizacją w każdej strefie, z wyjątkiem oryginalności.

Ciekawostki Edytuj

Kickstarter voice
  • Wśród nagród za wsparcie finansowe gry Hollow Knight na Kickstarterze znalazła się możliwość zaprojektowania własnych postaci, bossów, lochów, a nawet całych wiosek. Backerzy odpowiadają za pojawienie się w grze postaci: Tiso, Cloth, Wiecznej Emilitii, Tuk, Szarej Żałobnicy i większości Duchów, a także wszystkich Wojowniczych Dusz i Pogromczyni Bogów.
  • Backerzy z Kickstartera otrzymali także możliwość udzielenia głosu swoim postaciom.
  • Jednym z celów gry, który miał zostać osiągnięty po zebraniu 44 000 dolarów, miał dodać do gry cztery nowe misje:
A Nailsmiths Obsession
Obsesja Kowala

Kiedy jego praca dobiegnie końca, gdy doskonałe ostrze zostanie wykute, jaki sens pozostanie jeszcze Kowalowi? Czy jest coś więcej, co Hollow Knight mógłby mu zapewnić?

The Lantern on the Black Shore
Latarnia na Czarnym Wybrzeżu

Udaj się poza Miasto Łez i rozpal na nowo starożytny ogień (zawiera dodatkowego bossa).

The Hive
Ul

Przeciwko dzikiemu oporowi, wznieś się przez miasto dumnej i starożytnej rasy, oraz odkryj smutną prawdę w jego sercu (zawiera dodatkowego bossa).

Secret of the Stagways
Tajemnica Rogaczych Szlaków

Udaj się na koniec trasy i dowiedz się więcej o rogaczach, ich historii, oraz ich losie.

Gry z uniwersum Hollow Knight
Gry Hollow KnightHollow Knight: Voidheart EditionHollow Knight: Silksong
Rozszerzenia
HiddenDreams IkonaHidden DreamsGrimmTroupe Ikona The Grimm TroupeLifeblood Ikona LifebloodGodmaster Ikona Godmaster
Treści społeczności są dostępne na podstawie licencji CC-BY-SA , o ile nie zaznaczono inaczej.